Sezon wakacyjny to dla wielu firm czas dodatkowych wyzwań. W zależności od branży może to być między innymi zwiększona liczba zamówień lub większe zapotrzebowanie na usługi – jak np. w branży spożywczej czy hotelarstwie. Są też sektory, dla których jest to naturalny czas szczytów produkcyjnych, jak branża rolno-spożywcza.
Wszystko to powoduje, że przedsiębiorcy – zwłaszcza w okresie wakacyjnych urlopów – rozglądają się nerwowo za dodatkową parą rąk chętnych do pracy. Co wtedy zrobić?
W sezonie wakacyjno-urlopowym, połączonym ze zwiększonym zapotrzebowaniem na pracowników w firmie, ważną kwestią jest precyzyjne i umiejętne zorganizowanie pracy. Niewłaściwe zarządzanie pracą w tym okresie może prowadzić nie tylko do problemów z wywiązywaniem się z umów z klientami i obniżeniem ogólnej jakości dostarczanych usług czy produktów, ale także do konfliktów wewnątrz firmy i niezadowolenia pracowników (np. gdy pojawia się konieczność pracy w godzinach nadliczbowych lub w weekendy).
Zatem, co należy zrobić, aby czas wakacji nie wywrócił do góry nogami firmy, pracy i zamówień?
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest dostęp do dodatkowych zasobów pracowniczych na wypadek braków kadrowych lub niespodziewanego wzrostu zamówień. Niestety bieżące zadania w prowadzeniu biznesu sprawiają, że często plan awaryjny nie powstaje na czas, a kiedy w firmie pojawiają się niespodziewane wyzwania, istnieje duże ryzyko, że zabraknie rąk do pracy.
Nie jest to oczywiście jeszcze sytuacja bez wyjścia. Szybkim i bezpiecznym rozwiązaniem w takich warunkach będzie zatrudnienie pracowników tymczasowych za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej lub skorzystanie z outsourcingu. Dzięki tym rozwiązaniom firma ma w zanadrzu zweryfikowanych pracowników, którzy w razie potrzeby będą mogli wspomóc prawidłowe działanie firmy.
Praca tymczasowa to zatrudnienie pracownika o okresowym charakterze – przejściowym, sezonowym lub doraźnym i może trwać od kilku godzin do 18 miesięcy. Istota pracy tymczasowej to trójstronny układ:
Pracodawca zleca agencji pracy dostarczenie pracownika o właściwych kwalifikacjach w celu wykonania uzgodnionych zadań w określonym czasie. Pracodawca użytkownik i agencja pracy tymczasowej podpisują odpowiednią umowę, określającą szczegóły współpracy. Zadaniem agencji są działania rekrutacyjne lub wyszukanie odpowiedniego kandydata w swojej bazie, a następnie zatrudnienie go i oddelegowanie do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika, pod jego bezpośrednim kierownictwem. Wszystkie obowiązki kadrowo-płacowe w stosunku do pracownika tymczasowego spoczywają na agencji pracy, która jest jego formalnym pracodawcą.
Outsourcing to nowoczesna strategia zarządzania, polegająca na oddaniu agencji pracy zadań, projektów czy procesów, które nie stanowią kluczowego celu działania firmy, a są absorbujące czasowo. Przykładowo w obszarach działań kadrowo-płacowych, administracyjnych i organizacyjnych.
Korzyści z outsourcingu procesów
Oczywiście, outsourcing niesie ze sobą zagrożenia w przypadku wyboru nieodpowiedniego zewnętrznego usługodawcy (firmy bez doświadczenia w tego typu usługach), co może przekładać się na jakość wykonywania powierzonych usług. Dlatego bardzo ważne jest znalezienie odpowiedniego dostawcy z odpowiednim wyprzedzeniem, dzięki czemu wyeliminujemy ryzyko konieczności podejmowania decyzji pod presją czasu.
W sezonie letnim wsparcie agencji pracy tymczasowej może okazać się panaceum na problemy z organizacją pracy związane z urlopami, demotywacją pracowników, spadkiem efektywności czy wzmożoną produkcją. Idealnym potwierdzeniem jest przykład jednego z naszych dużych klientów, zajmujących się produkcją soków, który szczególnie w sezonie letnim odczuwa problemy z dostępnością pracowników. Jako PowerJobs od wielu lat stale wspieramy firmę. Jest to jednak szczególnie istotne w okresie sezonowego wzrostu zamówień (czyli od początku kwietnia do końca września) – wówczas odpowiadamy za przejmowanie części procesów w ramach outsourcingu, jak również dostarczamy pracowników tymczasowych. Dzięki temu rozwiązaniu klient nie musi martwić się o braki kadrowe oraz opóźnienia w realizacji zamówień i jest postrzegany jako rzetelny partner w oczach swoich klientów.
Przeczytaj także: Zatrudnianie pracowników tymczasowych w pigułce