Jako Key Account Manager w PowerJobs odpowiada za rozwój biznesu na rynku polskim. W branży HR od 2016 roku, zawsze stawia na współpracę i dobrą atmosferę. W wolnych chwilach pasjonat wędrówek po lesie i zbierania grzybów, fan piłki nożnej oraz stand-upów.
Jako Key Account Manager w PowerJobs odpowiada za rozwój biznesu na rynku polskim. W branży HR od 2016 roku, zawsze stawia na współpracę i dobrą atmosferę. W wolnych chwilach pasjonat wędrówek po lesie i zbierania grzybów, fan piłki nożnej oraz stand-upów.
Artykuły
10 cech dobrego pracownika
Organizacje, a w szczególności osoby biorące udział w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych, często zastanawiają się nad cechami idealnego kandydata, jakie musi posiadać, aby w pełni odnalazł się w firmie. Fundamentami zawsze były posiadane umiejętności, wiedza oraz doświadczenie. Często jednak nie są to jedyne wartości, jakich poszukują właściciele firm, prezesi czy dyrektorzy szukający wzmocnienia swoich zespołów. Zdarza się, że specjaliści HR otrzymują od przełożonego całą listę cech, którymi powinien się charakteryzować idealny pracownik.
Warto więc zadać sobie pytanie: czego oczekują firmy? Jakich cech charakteru poszukują pracodawcy u kandydatów? Jakie są najważniejsze cechy dobrego pracownika?
Poniżej prezentuję zestaw cech idealnego pracownika, których najczęściej pracodawcy szukają.
Dla wielu osób te atrybuty są jednymi z ważniejszych wyznaczników osiąganego sukcesu. Własna motywacja uruchamia w nas chęć dążenia do osiągniecia celu, postępu i ciągłego rozwoju. Z punktu widzenia organizacji, są to nieprzecenione atrybuty, które znacząco wpływają na rozwój firmy.
Dziś bardzo ceni się pracownika, który wykazuje się własną inicjatywą, jest pomysłowy, nie boi się wygłosić własnego zdania. Pracownik, który już na starcie cechuje się silną motywacją oraz pro aktywnością w działaniu, stanowi bardzo dużą wartość dla firmy.
Pracowitość to przede wszystkim wkładanie dużych sił w wykonywanie swoich obowiązków zawodowych. Pracowity pracownik nie tylko wykonuje przydzielone mu zadania, ale robi to z pełnym oddaniem i starannością.
Jest to ściśle związane z zaangażowaniem. Zaangażowanie w pracę to postawa, która przekłada się na pełne oddanie wykonywanym obowiązkom. Zaangażowany pracownik najczęściej identyfikuje się z misją, wartościami i kulturą organizacyjną firmy, co sprawia, że wiąże swoją przyszłość z organizacją, w której pracuje.
3. Lojalność
W procesie rekrutacji wielu menagerów zwraca uwagę w CV nie tylko na staż pracy kandydatów, ale też na liczbę miejsc zatrudnienia, które znajdują się w ich życiorysie. Lojalność pracowników przekłada się na stabilność organizacji, zmniejszenie rotacji oraz lepszą atmosferę w pracy. Stabilność zatrudnienia sprzyja także budowaniu długotrwałych relacji zawodowych, które mogą przynieść korzyści obu stronom. W dzisiejszym świecie lojalny pracownik to skarb.
4. Umiejętności interpersonalne
Dobrze dobrany zespól potrafi komunikować się w sposób przejrzysty i klarowny. Stąd tak ważnym jest, aby posiadać umiejętności interpersonalne, które zbudują wzajemne zaufanie w organizacji. Obejmują one m.in. umiejętność rozwiązywania problemów, komunikatywność, empatię, rozumienie potrzeb i oczekiwań kolegów i koleżanek. Kandydaci z takimi predyspozycjami wiedzą także, jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, co jest niezwykle istotne w każdym środowisku pracy.
5. Innowacyjność, twórczość i kreatywność
Kreatywność znacząco wpływa na pojawianie się nowych pomysłów. Kreatywny pracownik to taki, który myśli nieszablonowo i ma otwartą głowę. Innowacyjność dotyczy realizacji pomysłów, a także wprowadzenia do praktycznego działania nowych rozwiązań. Te dwie umiejętności mocno korelują ze sobą i są bardzo pożądane w organizacjach, które są otwarte na zmiany. Dla dobrego menagera bywają drogowskazem, jakich pozytywnych zmian można jeszcze dokonać.
Odpowiedzialny pracownik na pokładzie firmy to skarb! Świadomość podejmowanych działań i branie za nie odpowiedzialności dzisiaj nieocenione. To bardzo ważna cecha, świadcząca o dużej dojrzałości kandydata. Każdy chciałby mieć w swojej organizacji pracownika, na którym można polegać.
7. Organizacja własnej pracy
Czyli nic innego, jak świadome zarządzanie sobą w pracy. Dobrze zorganizowany pracownik wie, jak wyznaczać cele, planować, podejmować decyzję, realizować oraz monitorować wykonaną pracę. Skutecznie odciąża się w ten sposób także innych pracowników w zespole, wpływając pozytywnie na atmosferę i kulturę organizacji. Dobra organizacja pracy wiąże się też z samodzielnością, zaradnością i wielozadaniowością.
8. Rozwój
Chęć rozwoju i uczenia się nowych rzeczy jest kolejnym aspektem, na który zwracają uwagę pracodawcy. Niezbędna jest otwartość na technologie oraz opanowanie nowych systemów i narzędzi. Pracownik, który nie wykazuje chęci do nauki nowych umiejętności i mówiąc potocznie „stoi w miejscu”, nie cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku pracy. Chęć uczenia się świadczy o ambicji i proaktywnej postawie, co często przekłada się na wyższą jakość pracy i większą satysfakcję zawodową.
9. Praca w zespole
Pozytywna cecha charakteru, która jest niezbędna w niemal każdej branży, to umiejętność efektywnego rozmawiania i bycia komunikatywnym. Współczesne organizacje często opierają swoją działalność na pracy zespołowej. Osoby zamknięte w sobie mają problem z wyrażeniem swoich oczekiwań, zaproponowaniem rozwiązań oraz właściwą komunikacją, co zaburza prawidłowe funkcjonowanie określonych procesów. Szczególnie istotnym dla całej organizacji jest, aby wszystkie „tryby” działały we właściwy sposób, dlatego otwartość na współpracę i gotowość do rozmawiania są tak ważne.
10. Profesjonalizm
Profesjonalizm w pracy charakteryzuje się odpowiednim zachowaniem w zaistniałej sytuacji. Dbanie o renomę i markę osobistą, dostosowywanie się do zasad i standardów oraz zachowanie spokoju w trudnych sytuacjach buduje zaufanie i szacunek w organizacji.
Podsumowanie cech idealnego pracownika
Analizując powyższe punkty, nasuwa się kilka wniosków, ale jeden jest chyba najważniejszy. Dobry pracownik jest hybrydą kompetencji miękkich i twardych. Jeśli jeden z filarów zawiedzie, wpływa na działanie drugiego.
Czy można znaleźć pracownika, który będzie posiadał wszystkie 10 wskazanych powyżej cech? Nie! Należy pamiętać, że idealny pracownik nie istnieje. Poszukiwanie takiego kandydata może prowadzić do niepotrzebnej frustracji zarówno ze strony rekruterów, jak i kandydatów.
Warto też zaznaczyć, że znaczenie poszczególnych cech może się różnić w zależności od specyfiki stanowiska i organizacji. Dlatego też przy rekrutacji należy indywidualnie sprawdzić i ocenić każdego kandydata i dopasować jego profil do wymagań danego stanowiska pracy.