Z PowerJobs związana od 2020 roku, gdzie jako Lider Zespołu Marketingu odpowiada za koordynację całości pracy działu. Aktywnie wspiera działania sprzedażowe oraz employer branding w firmie.
Dzisiaj jest już jasne, że standardowe metody docierania do kandydatów nie gwarantują sukcesu rekrutacji, ponieważ rynek pracy jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy walczą o pozyskanie najlepszych talentów, a tradycyjne metody rekrutacji często nie wystarczają. W tym kontekście marketing rekrutacyjny staje się kluczowym elementem strategii HR.
W moim artykule przybliżę istotę marketingu rekrutacyjnego, wyjaśnię, czym różni się od employer brandingu, a także podpowiem, jakie działania wdrożyć, by zainteresować potencjalnych kandydatów ofertą pracy i zwiększyć efektywność rekrutacji.
Marketing kojarzy się przede wszystkim z promocją produktów lub usług, komunikacją, wzbudzaniem zainteresowania – co w efekcie ma przełożyć się na sprzedaż. Z kolei marketing rekrutacyjny to zestaw działań marketingowych, których zadaniem jest promocja oferty pracy, zainteresowanie nią kandydatów i pozyskanie najlepszych pracowników.
Często pojęcie marketingu rekrutacyjnego jest używane zamiennie z employer brandingiem. Jednak nie oznaczają one tego samego. Oczywiście te dwa obszary mają bardzo dużo punktów wspólnych, aczkolwiek występują w nich też pewne różnice.
Employer branding to długoterminowa strategia budowania pożądanego wizerunku firmy jako pracodawcy. Obejmuje definiowanie wartości firmy, tworzenie EVP (Employee Value Proposition) i komunikowanie ich kandydatom.
Marketing rekrutacyjny to z kolei zestaw działań marketingowych, które mają na celu dotarcie do kandydatów i zachęcenie ich do aplikowania do firmy. Wykorzystuje on narzędzia i techniki marketingowe do promowania firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.
Główne różnice między marketingiem rekrutacyjnym a employer brandingiem:
Można więc powiedzieć, że employer branding jest fundamentem, na którym budowany jest marketing rekrutacyjny, a marketing rekrutacyjny to narzędzie, które służy do realizacji celów EB.
Proces pozyskiwania pracowników można przedstawić za pomocą lejka rekrutacyjnego, który może mieć 5, czasami 6 etapów:
Marketing rekrutacyjny zaczyna się już na początku i jest kluczowy na trzech pierwszych etapach. Chodzi o to, by swoimi działaniami pracodawcy najpierw pojawili się w świadomości odbiorców, a następnie zainteresowali ich swoją ofertą (pracy) i skłonili do zaaplikowania.
Etap uświadamiania (Awareness) to pierwszy etap marketingu rekrutacyjnego, a jego głównym celem jest zaistnienie w świadomości kandydatów. Jest to kluczowy etap, ponieważ wpływa na wszystkie dalsze kroki. Doskonale sprawdzą się tutaj reklamy w mediach społecznościowych (np. na Facebooku czy LinkedIn), aktywność w grupach w social mediach, kampanie w Google Ads, reklama outdoor.
Etap rozważania (Consideration) ma na celu zachęcenie potencjalnych kandydatów do rozważenia aplikowania do firmy. Na tym etapie potencjalni pracownicy sprawdzają, czy oferta jest dla nich atrakcyjna oraz porównują ją z innymi. W tym miejscu pracodawca musi przekonać kandydatów, że jest ona dla nich najlepszym wyborem. Kluczowa tutaj będzie oferta – jej transparentność, wskazanie dokładnego zakresu obowiązków, benefitów czy wynagrodzenia.
Przeczytaj artykuł: Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Na etapie zainteresowania (Interest) kandydaci są już zainteresowani zgłoszeniem swojej aplikacji, dlatego należy dostarczyć im więcej informacji o firmie np. wartościach, jakimi kieruje się organizacja czy o tym, jak wygląda proces rekrutacyjny. Działania podejmowane na tym etapie mają na celu pomoc w podjęciu ostatecznej decyzji o przesłaniu CV.
Kiedy wiemy już, jakie etapy obejmuje marketing rekrutacyjny, łatwiej będzie wskazać narzędzia, które warto wykorzystywać.
Jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingu rekrutacyjnego jest strona internetowa firmy i zakładka „Kariera”, na której można zaprezentować pozytywny wizerunek. Tutaj w jednym miejscu firma może umieścić nie tylko dostępne oferty pracy, ale również pokazać się jako atrakcyjny pracodawca, zaprezentować swoją misję i wartości, przedstawić proces rekrutacji czy pochwalić się osiągnięciami. Na stronie „Kariera” warto pochwalić się również opiniami pracowników oraz zdjęciami z eventów firmowych. Można tutaj również umieścić formularz kontaktowy i dać możliwość przesłania tzw. spontanicznej aplikacji.
Obecność w mediach społecznościowych to dzisiaj wręcz obowiązek dla pracodawców, którzy aktywnie rekrutują. To dobre miejsce do budowania wizerunku pracodawcy, publikacji najnowszych ofert czy bezpośredniego kontaktu z kandydatami (np. za pośrednictwem wiadomości prywatnych). Warto także docierać do potencjalnych pracowników za pomocą płatnych kampanii w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że social media to nie tylko Facebook czy LinkedIn! TikTok, Instagram czy Pinterest mogą być kanałami, którymi także dotrzesz do potencjalnych pracowników.
Content marketing, czyli marketing treści to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, angażujących i użytecznych treści dla określonej grupy odbiorców. Celem content marketingu w ramach marketingu rekrutacyjnego jest budowanie relacji z kandydatami, zwiększanie rozpoznawalności marki i generowanie spływu aplikacji. To przede wszystkim artykuły blogowe, e-booki, poradniki, case studies, infografiki itp.
Targi pracy to świetna okazja do bezpośredniego spotkania z potencjalnymi kandydatami. Firmy mogą prezentować swoje oferty pracy, odpowiadać na pytania kandydatów i pozyskiwać od nich CV.
Portale ogłoszeniowe to strony internetowe, na których kandydaci mogą szukać pracy. Firmy mogą zamieszczać tam swoje oferty pracy, aby docierać do większej liczby kandydatów.
Narzędzia marketing automation mogą pomóc firmom w automatyzacji zadań, takich jak przesyłanie wiadomości e-mail do kandydatów czy nawet analiza nadesłanych CV i wstępna selekcja.
Czy warto wykorzystywać marketing rekrutacyjny? Oczywiście, że tak! Oto kilka korzyści dla firm:
Co więcej, marketing rekrutacyjny pozwala firmom na mierzenie wyników działań rekrutacyjnych, co ułatwia ocenę ich skuteczności i wprowadzanie niezbędnych zmian.
Czytaj także: Candidate experience, czyli dlaczego warto zadbać o dobre doświadczenia kandydata oraz jak je zbadać?
Marketing rekrutacyjny to nie tylko trend, ale konieczność dla firm, które chcą odnieść sukces na mocno konkurencyjnym rynku pracy. Inwestując w marketing rekrutacyjny, firmy mogą budować silne zespoły i osiągać długoterminowy sukces. Dobrze zaplanowana strategia marketingu rekrutacyjnego może przyciągnąć uwagę odpowiednich kandydatów poprzez wykorzystanie różnorodnych kanałów, takich jak social media, strony internetowe firm czy wydarzenia rekrutacyjne. Inwestując w marketing rekrutacyjny, firmy mogą skutecznie zminimalizować koszty rekrutacji oraz skrócić czas potrzebny na znalezienie i zatrudnienie nowych pracowników.